I-II. kötet:
Általános történeti szempontok ; Plébániák
Nem érthetjük meg egy város lelkét, ha nem ismerjük az ott élők hitét, felfogását a világról, az emberi életről és a közösségről. Ez a szellem ihleti a mindennapok számos megnyilvánulását, ez fejeződik ki a látható alkotások sorában is.
Budapest életében a katolikus vallás, a katolikus hívők egymással összeérő és egybeötvöződő, bár számos vidékről érkező és több nyelvet beszélő közössége, mely mindig a világegyház összefüggésében szemlélte önmagát, jelentős alkotó, formáló erő volt. Hozzájárulása a főváros és - többek között ezen keresztül is - a magyar nép kultúrájának, lelkületének, közösségi életének fejlődéséhez igen sokrétű.
Örömmel nyújtom át a fővárosban élő minden katolikusnak és minden érdeklődőnek ezt az első összefoglaló munkát. Járuljon hozzá ez is önmagunk és egymás jobb megismeréséhez, a bizalom, a hit, az emberi értékek légkörének erősödéséhez! (Erdő Péter bíboros)
III-IV. kötet
Oktatási és nevelési intézmények
Hazánknak és fővárosunknak ezer év óta vannak iskolái, amelyeknek bölcsőjénél az
Egyház állt. A kötet szerzőinek és szerkesztőjének szándékában állt minden nevelési és oktatási intézménynek utánajárni, kortól függetlenül, végigjárták képzeletben a különböző intézménytípusokat a bölcsődétől az egyetemig, a kollégiumokon át egészen a felnőttek részére indított tanfolyamokig. Sokszor alapkutatásokat végeztek, máskor az iskolai évkönyvek, értesítők adtak az intézmény működésével egykorú, értékes összegzéseket, amelyek már szinte forrásértékűnek számítanak. Számot adnak az iskola helyszínéről, pontosabban mindazon helyszínekről, ahol az intézmény működött a főváros területén. Felvázolták az iskola elnevezését, az alapítás körülményeit, idejét, fenntartóit, az Egyházzal való kapcsolatát. Bemutatásra kerül az épület, az udvar, a kert, amely az oktatás-nevelés helyszíne volt. E monumentális munka eredményeként végigtekinthetünk a főváros oktatástörténetének századain és az intézmények sokaságán.
A Katolikus Budapest I-IV. I-II. kötet:
Általános történeti szempontok ; Plébániák
Nem érthetjük meg egy város lelkét, ha nem ismerjük az ott élők hitét, felfogását a világról, az emberi életről és a közösségről. Ez a szellem ihleti a mindennapok számos megnyilvánulását, ez fejeződik ki a látható alkotások sorában is.
Budapest életében a katolikus vallás, a katolikus hívők egymással összeérő és egybeötvöződő, bár számos vidékről érkező és több nyelvet beszélő közössége, mely mindig a világegyház összefüggésében szemlélte önmagát, jelentős alkotó, formáló erő volt. Hozzájárulása a főváros és - többek között ezen keresztül is - a magyar nép kultúrájának, lelkületének, közösségi életének fejlődéséhez igen sokrétű.
Örömmel nyújtom át a fővárosban élő minden katolikusnak és minden érdeklődőnek ezt az első összefoglaló munkát. Járuljon hozzá ez is önmagunk és egymás jobb megismeréséhez, a bizalom, a hit, az emberi értékek légkörének erősödéséhez! (Erdő Péter bíboros)
III-IV. kötet
Oktatási és nevelési intézmények
Hazánknak és fővárosunknak ezer év óta vannak iskolái, amelyeknek bölcsőjénél az
Egyház állt. A kötet szerzőinek és szerkesztőjének szándékában állt minden nevelési és oktatási intézménynek utánajárni, kortól függetlenül, végigjárták képzeletben a különböző intézménytípusokat a bölcsődétől az egyetemig, a kollégiumokon át egészen a felnőttek részére indított tanfolyamokig. Sokszor alapkutatásokat végeztek, máskor az iskolai évkönyvek, értesítők adtak az intézmény működésével egykorú, értékes összegzéseket, amelyek már szinte forrásértékűnek számítanak. Számot adnak az iskola helyszínéről, pontosabban mindazon helyszínekről, ahol az intézmény működött a főváros területén. Felvázolták az iskola elnevezését, az alapítás körülményeit, idejét, fenntartóit, az Egyházzal való kapcsolatát. Bemutatásra kerül az épület, az udvar, a kert, amely az oktatás-nevelés helyszíne volt. E monumentális munka eredményeként végigtekinthetünk a főváros oktatástörténetének századain és az intézmények sokaságán.
14183 15300 HUF Szent István Társulat | ![]() |