Szerző: | Baranyai K., Csébi L-né., Kocsi Gy., Kóródi B., Posta I., Urbán P. |
Cikkszám: | 15770 |
Elérhetőség: | Raktáron |
Tankönyvjegyzéki azonosítója: IT-152 A kiadvány kizárólag a Könyvtárellátó Nonprofit Kft-n keresztül rendelhető meg a KELLO.HU oldalon A tankönyvhöz kapcsolódó bővebb tartamakért látogasson el a KATTAN.HU weboldalra, amely szakmailag igényes, modern, és a katolikus életszemléletet, értékrendet tükröző oktatási felületet biztosít felhasználóinak. A tartalmakat valamennyi magyar oktatási azonosítóval rendelkező pedagógus és diák, valamint katolikus hittantanár el tudja érni. A tizedikes Magyar nyelv tankönyv a kerettantervnek megfelelően három témát dolgoz fel, és ennek megfelelően három nagyobb részre tagolódik. A tankönyv első fejezete érinti legközvetlenebbül a tanulók szövegalkotási kompetenciáját, hiszen annak megértését segíti, hogy hogyan hozunk létre szöveget, hogyan fűzzük össze a mondandónk korábbi témáit a későbbiekkel, hogyan állnak össze a mondatok mondattömbökké, írásban bekezdésekké, majd pedig szövegegésszé. A második fejezet a különböző stílusrétegek megismerésére, azonosításának gyakorlására ad lehetőséget. Az a tudás, amely ezekben a leckékben szerepel, nélkülözhetetlen ahhoz, hogy pontosan tudjuk kifejezni magunkat. A hatékony és sikeres kommunikációhoz, érzelmeink pontos kifejezéséhez ugyanis tisztában kell lennünk annak a nyelvi rendszernek az eszköz- és szabálykészletével, alkalmazási területeivel amelyet folyamatosan használunk. A harmadik fejezet helyesírásunkat tekinti át. A leckékhez a tananyagon túl kétfajta kiegészítő modul is kapcsolódik. Az egyik a Biblia és kommunikáció, amelynek segítségével a Szentírás metaforikus nyelvének, a különféle fordítások megoldásainak tanulmányozásán keresztül saját nyelvhasználatunkhoz gyűjthetünk tanulságokat. A másik visszatérő kiegészítő rész a Képes beszéd, amely a napjainkban egyre fontosabb szerepet betöltő vizuális kommunikáció világának jelenségeivel foglalkozik. Minden leckéhez kapcsolódik egy egész oldalas infografika is, amely alkalmat ad a tanultak ismételt átgondolására, a részletek után a nagy egész együttes átlátására. Igyekeztünk segíteni abban is, hogy a tankönyvi felületek egymáshoz kapcsolódó elemei közt könnyebben átlátható legyen a kapcsolat. Ennek megfelelően a főszövegben látható apró számok mindenkor megmutatják, melyik szakasz tanulságát melyik feladatok révén tudjuk elmélyíteni és sajátunkká tenni. Ugyancsak a megértés és feldolgozás könnyítését szolgálja az a koncepció, hogy az egyes alcímek minden esetben kérdésként jelölik meg a témát. Milyen is lehetne az a tanulás, az az ismeretszerzés, amely nem létező kérdésekre, nem meglévő kíváncsiságra válaszolna? Bízunk benne, hogy minden könyvhasználó érvényesnek fogja találni ezeket a kérdéseket, és valóban érdekelni fogják az arra adott válaszok – vagyis magának a tananyagnak az elemei is. |