Szerző: | Baranyai K., Csébi L-né., Kocsi Gy., Kóródi B., Posta I., Urbán P. |
Cikkszám: | 15769 |
Elérhetőség: | Raktáron |
Tankönyvjegyzéki azonosítója: IT-151 A kiadvány kizárólag a Könyvtárellátó Nonprofit Kft-n keresztül rendelhető meg a KELLO.HU oldalon A tankönyvhöz kapcsolódó bővebb tartamakért látogasson el a KATTAN.HU weboldalra, amely szakmailag igényes, modern, és a katolikus életszemléletet, értékrendet tükröző oktatási felületet biztosít felhasználóinak. A tartalmakat valamennyi magyar oktatási azonosítóval rendelkező pedagógus és diák, valamint katolikus hittantanár el tudja érni. A kilencedikes Magyar nyelv tankönyv a kerettantervnek megfelelően két témát dolgoz fel, és ráadásként egy szemelvénygyűjteményt közöl. Az első fejezet a kommunikáció folyamataiba ad bevezetést, míg a második fejezet a grammatikai rendszer mélyebb megértését segíti. A kommunikációs fejezetnek a témája több szempontból is fontos, már csak azért is, mert valamennyien részei, célpontjai és szereplői vagyunk a kommunikációnak és a tömegkommunikációnak. Fontos megértenünk ezek működési mechanizmusait, ha hatékonyan akarunk kommunikálni, ha az eszközrendszer figyelmes és tudatos használói akarunk lenni, és el szeretnénk kerülni, hogy a médiumok meg a technikai eszközök használjanak minket, netán a kereskedelmi reklámok szabják meg életünk irányait. A második rész grammatikai ismeretei pedig azért nélkülözhetetlenek, mert kevésbé tudjuk pontosan kifejezni magunkat, ha nem vagyunk tisztában annak a nyelvi rendszernek az eszköz- és szabálykészletével, amelyet folyamatosan használunk. S ha nem pontosan fejezzük ki emberi tartalmainkat, azt családi és baráti kapcsolataink is megsínylik, hiszen a pontatlan, elnagyolt vagy hamis közlések félreértésekhez vezetnek. A tankönyv harmadik része nem tanulni valót kínál, hanem olvasmányokat közöl a magyar nyelvről. Olyan írók gondolatait olvashatjuk benne, mint Kazinczy Ferenc, Arany János, Babits Mihály vagy Kosztolányi Dezső, és olyan kiváló tudósokét, mint Gombocz Zoltán vagy Négyesy László. Míg a tanulást segítő leckék egy- egy részletkérdést vesznek szemügyre, ezek az olvasnivalók távolabbról pillantanak anyanyelvünkre, és átfogó képet adnak annak sajátosságairól, jellegéről. A leckékhez a tananyagon túl kétfajta kiegészítő modul is kapcsolódik. Az egyik a Biblia és kommunikáció, amelynek segítségével a Szentírás metaforikus nyelvének, a különféle fordítások megoldásainak tanulmányozásán keresztül saját nyelvhasználatunkhoz gyűjthetünk tanulságokat. A másik visszatérő kiegészítő rész a Képes beszéd, amely a napjainkban egyre fontosabb szerepet betöltő vizuális kommunikáció világának jelenségeivel foglalkozik. Minden leckéhez kapcsolódik egy egész oldalas infografika is, amely alkalmat ad a tanultak ismételt átgondolására, a részletek után a nagy egész együttes átlátására. Igyekeztünk segíteni abban is, hogy a tankönyvi felületek egymáshoz kapcsolódó elemei közt könnyebben átlátható legyen a kapcsolat. Ennek megfelelően a főszövegben látható apró számok mindenkor megmutatják, melyik szakasz tanulságát melyik feladatok révén tudjuk elmélyíteni és sajátunkká tenni. Ugyancsak a megértés és feldolgozás könnyítését szolgálja az a koncepció, hogy az egyes alcímek minden esetben kérdésként jelölik meg a témát. Milyen is lehetne az a tanulás, az az ismeretszerzés, amely nem létező kérdésekre, nem meglévő kíváncsiságra válaszolna? Bízunk benne, hogy minden könyvhasználó érvényesnek fogja találni ezeket a kérdéseket, és valóban érdekelni fogják az arra adott válaszok – vagyis magának a tananyagnak az elemei is. |